5 grootste ergenissen van verkopers binnen de retail

Een eigen winkel of webshop? Tegenwoordig bruist Nederland van het ondernemerschap en inspiratie. De fysieke winkels bruisen weer nu het weer mogelijk is. Daarnaast wordt online winkelen ieder jaar groter en makkelijker. Althans, voor de consument dan. De obstakels die (web)shop eigenaren ervaren worden vaak niet gezien door de klanten. Hoe veel moeite kost het om een artikel uiteindelijk vanuit de fabriek, of het magazijn bij de klant te krijgen? Hieronder stellen we de grootste ergenissen op een rij voor iedere retail manager.

Belastingwijzigingen

Iets wat iedere ondernemer jaarlijks, of ook per kwartaal moet doen: belastingaangifte. Ieder jaar verandert de wet- en regelgeving in de e-commerce. Lever je enkel producten binnen de EU of verzend je ook buiten de EU? In beide gevallen gelden er regels, en helaas verandert er zo nu en dan ook wat. Zorg ervoor dat je altijd up-to-date bent met de huidige belastingregels. Verstandig is om hiervoor een goede boekhouder te hebben om jou dit werk uit handen te nemen. Desondanks is het ook noodzakelijk om periodiek de site van de belastingdienst in de gaten te houden.

Voorraadopslag en distributie

Je hebt een prachtige winkel of webshop, super tof! Uiteraard moet deze winkel ook gevuld worden met producten. Niet alles past in de schappen, waar laat je deze voorraden? Hopelijk heb je genoeg ruimte in jouw achtergebied van de winkel. Is dit niet het geval? Dan zijn andere opslagmogelijkheden, zoals een fulfilment of magazijn een sterke oplossing. Beheer je een webshop met eigen voorraad? Dan is dit ook noodzakelijk. Bij grote hoeveelheid voorraden is het raadzaam om de producten te verplaatsen met een steekwagen of plateauwagen. Houd hierbij wel rekening met de zwaarte van jouw producten. Heb je hiervoor heavy duty wheels of pneumatic wheels nodig voor de steekwagen?

Ergenis 3: retouren

Retouren. Je moet ermee leren omgaan. Erg vervelend als een consument besluit zijn of haar product te retourneren en jij deze in een kapotte verpakking ontvangt met de nodige gebruikssporen. Dan komt de vraag, accepteer je dit retour of weiger je? Beide situaties zijn niet ideaal. Weiger je, dan verwacht de klant het product alsnog terug en betaal je dus weer verzendkosten. Daarnaast bestaat de kans op een slechte beoordeling van jouw winkel. Accepteer je het retour? Dan zit je met een onverkoopbaar product, oftewel een ware ergenis.

Onterechte klachten of slechte reviews

Tegenwoordig is een sterke klantenservice een must voor ieder bedrijf en voor iedere (web)shop. Klachten vanuit klanten kun je zien als een kans. Door een klacht goed op te lossen, verbeter je het imago van jouw bedrijf. Desondanks zitten er (helaas) ook wel eens rotte appels tussen die onterecht een klacht te melden hebben en alleen uit zijn op een gratis product. Of ‘klanten’ die besluiten een beoordeling te plaatsen terwijl ze nooit het product hebben aangeschaft. Gelukkig is hier tegenwoordig steeds meer controle op, en pakken ook grote partijen zoals Trustpilot of Kiyoh dit aan. Alleen echte kopers krijgen in dit geval een button met ‘geverifieerde koper’.

Inspecties en regelgeving

Je ontkomt er niet aan, de regelgeving omtrent verkopen van bepaalde producten. Dit geldt voor zowel food, als non-food producten. Zorg er ten alle tijden voor dat je voldoet aan de eisen van deze regelgeving. Als je onverwachts een inspectie krijgt vanuit het NVWA (Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit) dan kun je het best maar voorbereid zijn. Heb je dit niet op orde, of kom je niet door de test heen? Ja, dan heb je 1 van de 5 grootste ergenissen ondervonden.

Dit waren ze dan, de 5 grootste ergenissen voor ondernemers, managers en verkopers binnen de retail. Heb jij nog aanvullingen? Laat het hieronder weten, want onze redactie hoort het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *