Is een roetfilter verplicht?

Het is je mogelijk al eens overkomen: uit de APK blijkt dat je roetfilter toe is aan vervanging. Dit kan best een duur grapje zijn doordat er een nieuw roetfilter aangeschaft moet worden die een automonteur vervolgens moet plaatsen. Is een roetfilter nou echt noodzakelijk? We vertellen je graag wat een roetfilter precies doet en wat de gevolgens zijn van het verwijderen van dit onderdeel.

De functie van een roetfilter

Een roetfilter, ook bekend als een DPF, is een onderdeel net na de motor van een dieselvoertuig. De uitlaatgassen van de motor lopen hierin door kleine kanaaltjes die wel de gassen doorlaten, maar de roetdeeltjes opvangen. dit zorgt ervoor dat deze roetdeeltjes niet de werking van andere elementen in de auto kunnen benadelen en ook komen deze roetdeeltjes op deze manier niet vrij in de buitenlucht. Dit is natuurlijk erg slecht voor het milieu.

Om de zoveel tijd (vaak rond de 700 km) zal het roetfilter geregenereerd worden. Tijdens dit regeneratieproces zal er diesel in het roetfilter gespoten worden om de temperatuur tijdelijk een stuk te verhogen. Dit zal de roetdeeltjes die in het filter zitten doen verassen. In deze vorm zal er minder ruimte verbruikt worden in het filter. 

Voertuigen die op benzine rijden hebben geen DPF, hier wordt vaak gebruik gemaakt van een katalysator om toch de uitlaatgassen minder schadelijk te maken. 

Waardoor is mijn roetfilter aan vervanging toe? 

Het roet in je roetfilter wordt keer op keer geregenereerd, maar uiteindelijk zal het roetfilter toch verstopt raken. Je hebt dan een aantal keuzes, reinigen of vervangen. Bij veel voorkomende modellen is het dan meestal de beste keuze om het gehele roetfilter te vervangen. Dit kan bij zeldzame modellen echter een erg prijzige vervanging worden. De auto onderdelen zijn dan vaak veel schaarser en dus ook duurder. In dit geval kan het een betere optie zijn om je roetfilter te laten reinigen. 

Is vervanging dan echt nodig?

Sinds 2018 is het verplicht voor een auto die vanuit fabriek voorzien is van een roetfilter om deze ook te bevatten. Wanneer er tijdens de APK wordt vastgesteld dat het roetfilter niet functioneert naar behoren zal het voertuig afgekeurd worden. De kunt dit roetfilter dan niet zomaar verwijderen en het zal vervangen moeten worden. Wanneer je dit niet doet en ervoor kiest om door te rijden met een defect roetfilter, zal de boete hoger zijn dan het vervangen van het onderdeel! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *